Mozart K. 135 Lucio Silla
Odyssey 4, 512-537
reported and further God Proteus, so Menelaus told him about the return of the Greeks:
his own, the Menealaos' brother Agamemnon had at Cape Maleia assaulted a storm, he had been driven far, but finally gets to the native shore, which he welcomed with hot tears. A scout told the Aegisthus his arrival. This taught criminals to slip a banquet to receive the Agamemnon, in which he killed him and his entire entourage.
Italy is waiting for Amade. Milan ordered an opera for the next carnival. In October 1772 adopted Leopold and the third son of his wife and sister, ten days later a hit in Milan.
It is creditable to the young Mozart, composing in the Carnival season 1772/73 the first of the two traditional operas. Mozart for the duration of his stay in Milan a furnished apartment and for his artistic endeavors ("virtuoso fatiche"), to which, besides the composition noch die Probenarbeit und die musikalische Gesamtleitung zählen, ein zwar anständiges, aber nicht glänzendes Honorar geboten.
Für die gesamte Vorbereitungszeit bleiben knappe drei Monate. Schließlich muss noch die Titelrolle umbesetzt werden, der Tenor erkrankt.
Aus Amadés Brief: " Nun hab noch 14 stuk zu machen, dann bin Ich fertig, treulich kan man das Terzet und Duetto für 4 stück rechnen. Ich kan ohnmöglich viell schreiben, dan ich weiß nichts, und zweitens weiß ich nicht wass ich schreibe, indem ich nun immer die gedanken bey meiner opera habe, und gefahr laufte, dir anstatt worte eine ganze Aria herzuschreiben."
Unter diesen Bedingungen bleibt nur Staunen über das hohe Niveau von Text, Musik und Ausführung.
Als dieser sich mit dem Schwert gegen den unsittlichen Antrag Sillas wehrt, wird er dem Kerker und schließlich dem Tod überantwortet. In letzter Minute entlässt der Tyrann Cecilio samt Geliebte in die Freiheit.
Amadé dramatisiert die unheilschwangeren Stimmungen und menschlichen Passions with new and surprising musical turns. On this opening night of the 26th December 1772 guessed it, where will the journey of the other sixteen year olds will, away from artificial structures, to living situations, with the dramatic conflicts of the characters on stage no less dramatic involvement of the people identify with themselves and others. The murder of Agamemnon, a classic example ...
KV 135: Ouverture
KV 135: 11th Aria A se il crudel periglio
Aria
GlUNIA
Ah se il crudel periglio
Del caro ben rammento
Tutto mi fa spavento
Tutto gelar mi fa.
Se per si cara vita
Non veglia l'amistà
Da chi sperare aita
Da chi sperar pietà?
Ach, wenn ich mich an die grausame Gefahr
Meines Geliebten erinnere,
Wird mir alles zum Schrecken,
Alles läßt mich erstarren.
Wenn die Freundschaft
Nicht über seinem teuren Leben wacht,
Von wem ist dann Hilfe zu erhoffen,
Von wem Erbarmen?
When l think of the terrible danger
Of my beloved
l am seized with horror,
My blood turns to ice.
If friendship does not watch
Over his precious life,
Where can l look for help,
Where can l look for pity?
.
0 comments:
Post a Comment